måndag 4 december 2006

Min första

första advent har jag firat i helgen. Det var coolt, massor av fina ljus att titta på överallt. Och lampor som hör till mina favoritsaker.

Som vi har fått påpekningar om så har vi blivit lite slöa på att blogga, nästan en vecka sedan sist. Men det beror såklart på att vi varit så aktiva på annat håll så vi inte har hunnit sitta och slöa framför datorn. I veckan har det pyntats och hängts upp julgardiner, stjärnor och ljusstakar. Sådär kul att sitta i babysitter och glo på morsan som det är "kärringvaring" på - hon har nämligen sagt högt att det är kul att putsa fönster...

I fredags bar det av norrut - inte lika långt som till Härjedalen - men väl upp till Bohuslän och Ödstoft där farmor och Roger bor. De ska sätta in ett nytt kök och behövde professionell hjälp. Eftersom jag varit med om en hel del renovering redan i magen sa jag ok, jag kommer. Väl på plats fick farsan göra grovjobbet och bygga köksskåpen medan jag underhöll farmor och morsan fick hjälp av henne och hennes superbra overlock-maskin att sy en åkpåse till mig att ha i vagnen. Full aktivitet rådde. Den enda som tog det lugnt var hunden Sune och katten K-F (som inte är döpt efter konsumentföreningen utan snarare hinhåle). Det var superkul hos farmor och Roger, men på kvällen blev jag prickig. Vi vet inte vad det är riktigt men nu har det börjat gå bort - små små röda prickar över hela kroppen, dock mår jag bra i övrigt och de verkar inte som om det kliar(tror m&p i alla fall). Kanske kan det vara en reaktion mot ngt tvättmedel eller ett allt för stort grötintag. Farmor sympatireagerade och blev rödflammig hon med, men det berodde visst på nån medicin.

På lördagen styrde vi kosan söderut mot Tjörn. Moster skulle ha 25-årsferra ute i Skärhamn. Vi hjälpte henne lite med festfixningen eftersom jag är en så van party-räv så gav jag henne lite tips på hur tillställningen kunde gå till. Bland gästerna fanns bl.a. en apotekare och en läkare så jag fick lite diagnos på mina röda prickar - och det är i a f inte ngn barnsjukdom utan snarare lite allergisk reaktion & torr hud eller nåt sånt. Inga bad på ett tag alltså, just som jag börjat gilla att bada - i alla fall lite grann. Ingen gröt eller potatis heller på ett tag, för att se om det hjälper. Festen blev mkt lyckad - jag hade en date, Jona 7 månader var väldigt söt och han var väldigt intresserad av mej, eller i alla fall av min napp. Vi hamnade på pyjamasparty i sovrummet framåt natten.

Igår åkte vi till stan igen, morsan och farsan fixade lite i lägenheten och hängde upp några tavlor. Sedan fick jag för första gången se adventskalendern "Lasse-Majas detektivbyrå" som enligt min kusin Ellen 4 år är "bra men lite dum, för det finns tjuvar med." Morsan tände sin färgglada amerikanska bordsjulgran och var eld och lågor över dess kulörta sken. Jag höll med henne att den var fin mest för att inte farsan skulle få ställa tillbaka den på vinden där den enligt honom hör hemma.

Å nu är det måndag, hemmadag med lite undanplockning, sy-projekt samt promendad ut på det vackra Hisingslandet mellan skurarna.

Förresten, jag har ju glömt att berätta om att jag ska döpas också. På nyårsafton i samband med nyårsbönen i Hede kyrka kl. 16. Vad passar bättre för en liten partyprinsessa än dop med efterföljande fyrverkerier och skålande i champange. Mer information kommer, men mina nära och kära som befinner sig i närheten är förstås hjärtligt välkomna att delta i denna begivenhet!

Varma och småprickiga adventskramar till er alla!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Prickarna kan bero på omgivningen du var i. På sommaren är stället fullt av mygg och det var nog myggatmosfären som gav dig prickar. För övrigt så skall du passa dig för att sova tillsammans med pojkar. Du skall väl inte vara lika oanständig som dina föräldrar som sover i samma säng utan att vara gifta.UCH!UCH!FY!FY! Annars låter det som du hade kul värre. Inte lätt att nå dig på telefonen när dina föräldrar tar med dig överallt förstås. När dom hade den Franska bilen fick dom hålla sig hemma mera men den Japanska går tydligen överallt. Hej så länge å de å sånt.

Unknown sa...

Vilken söt bild på en så söt liten tjej! Vad kul det är med er blogg, du Hillevi har verkligen ärvt mammas talang när det gäller att skriva. Jätteroligt att läsa tycker jag. Ha en riktigt fin andra advent och akta dig för levande ljus och varm glögg. Massa kramar från Sara i Stockholm.

Anonym sa...

Prickarna är nästan borta, vi testade med gröt idag igen. Kul att du gillar bloggen Sara - kanske ska du starta en du också?! Farfar & Clo-clo kunde definitivt ha en, de har mkt roliga historier och vitsar samt massa bilder på bl.a. omkullvälta (franska?) lastbilar att publicera.

Tjipp å hajk och läggdags på Hisingen

Anonym sa...

Flickor flickor... Klart att vi ska ses! Nästa vecka? Ringer er någon kväll eller i helgen! Kram Tant Kattis