måndag 11 december 2006

Bakstuga

har det varit hemma på Guldpokalen hela dagen lång. Morsan satte igång med saffransbrödsbak direkt efter frukosten och nu sådär 6 timmar senare är vi färdiga! Det tar sin lilla tid det där med degandet, knådandet och inte minst utbakningen. Gräddningen var visst viktig också, då skulle jag sitta och vakta bullarna så att de fick rätta färgen och mellan alla moment tog vi gröt, amnings- och kaffepaus. Så nu vet jag hur det funkar till nästa år, då det är jag som skall stå för julbaket :-) Imorgon tar vi oss an pepparkakorna, vi har nämligen fått specialdesignade "pepparkaksfamiljformar" från Lisa & Alphatjejerna i London. Pepparkakor är nog min melodi, med tanke på att jag har det i generna genom Göteborgs pepparkaksbageri (gammelmorfar Lennart och numera gammelmorbror Per är kändisar i branschen). Ja, sedan har jag ju gammelmormor, mormor och gammelmoster också att brås på - de brukar bulla upp med ett kakbord som heter duga såhär i jultid (och närhelst annars också, men på jul är det x-tra allt). Morsan, farsan och de flesta andra vi känner är ju rätt så bra på att käka kakor så jag har väl det jag brås på där också - om man nu fick smaka på något annat än gröt någon gång...

Annars har vi lystrat till radions varningar i dag - ge er inte ut i Göteborg om ni kan stanna inne. SMHI har utfärdat varning om att det kan vara fara för allmänheten att ge sig ut pga. översvämning! Tåg- och spårvagnstrafik står stilla på flera håll och vissa vägar är helt översvämmade. Morsan tänkte att man vet ju inte, det är ju ändå 200 m. till Willys på Wieselgrensplatsen så det är nog bäst att inte gå dit. Vi ringde farsan och beställde varor för hemtransport istället - som familjeförsörjare är han ju redan ute i kaoset (nya Länsrätten regnar det tydligen in på...) Nu sitter vi här och väntar på att middagen skall anlända - men det går ju ingen nöd på oss, vi har ju lussebullarna (å gröten)!

För er som undrat vart vi hållit hus i helgen: 1. Bäckebol och julshopping, 2. Farmor och Roger, vatten- och avloppsfixning i deras nya kök. Nästa helg håller vi oss på Hisingen, då blir det nämligen lite förtida julfirande här med släkten på lördagen och vännerna på söndagen.

Simma lugnt!

Inga kommentarer: