tisdag 19 december 2006

En grön jul?!

Är ju vad man kan läsa om på de flesta bloggar i dessa dagar. Kan det bli så illa att det inte ens är någon snö i Härliga Härjedalen eller "in på Jamtland" - i så fall morsans första gröna jul. Och kanske är det så att vi ungdomar bara kommer att höra från våra föräldrar och alla andra gamlingar om hur det var om vintrarna förr - när det var vitt och kallt, köldrekord varje nyårsafton i Hede år efter år...(fast värst 1978 när det var -44 och strömavbrott förstås...)

I Götet har det i alla fall varit minusgrader i två dagar - nu är det i och för sig +5, men ändå - vi har fått användning av overallen innan jag växt ur den helt. Helgen har dock tillbringats inomhus - här har det varit väldigt varmt av glöggångor och gemenskap. I lördags var farmor Gaby och Roger, faster Åsa och farbror Fredrik, kusinerna Alma och Ellen samt gammelfarmor Lilly här på julkalas. Det bjöds på glögg, sillsnittar, fisksoppa, saffranspannacotta och godis.


Det var jättetrevligt att träffa dem och inte minst att få julklappar för första gången, jag fick ganska mycket kläder bl.a. en "lappmössa" som farmor tyckte passade i Norrland. Själv delade jag ut idolbilder på mig själv till alla i julklapp - himla fin julklapp om jag får säga det själv ;-)

På söndagen var det dags för fest nr. 2 - familjen Wall-Flarup, moster Annika och Thomas å så herr och fru Liökel. Här är jag tillsammans med onkel Lars som lärde mej "Rompe-ritten" (ngn slags norsk rida ranka som var görkul). De vuxna festade på sill-, skink-, köttbulle- och laxsnittar, farsans dunderglögg, morsans krans, mina pepparkakor, å så lite godis tror jag.
Ja, så nu har jag övat mina sociala talanger massor inför jul- och nyårshelgens kalas. Apropå jul så skulle det ju så stort vara julavslutning på mamma-barn-gympan idag. Vi stegade dit glada i hågen eftersom det utlovats julmusik å allt, men väl där fick vi tji - ledaren var sjuk så vi fick träna själva i gymmet - under ledning av Alicias pappa Daniel som är landslagsseglare och även gammal polare med min far. Morsorna är nu starka och "fit for christmas". Efter gympan bar det av direkt mot bvc där jag fick spruta nr. 2 i vaccinationsprogrammet. Inte ett endaste gny gav jag ifrån mej trots att det blödde lite. Man är väl en cooling. Morsan däremot kollade bort och höll bvc-sköterskan i handen ;-)
Dagens uppgifter:
Längd: 66, 5 cm, vikt: 7,4 kg, huvudmått: 44 cm - allt enligt normalkurvan.
Nu ska vi slå in julklappar! Julpussar och stjärnsmällar till er alla!
P.s. Tack för alla julkort som dimper ner i lådan och tack för alla fina kommentarer på bloggen. En speciell hälsning till våra kompisar Sara och Freddan i Sthlm som vi hört är flitiga läsare!

2 kommentarer:

Hellenfrånfjällen sa...

Tack kompis, för det fina julkortet som du skickade till mig. Jättefint, på en jättefin tjej. Vi hörs när du kommer uppöver.
Julkramar till dig och päronen.
/Helena

Anonym sa...

Sötaste tjejen! God jul! Kram Kattis