måndag 25 december 2006

Jul Jul Strålande Jul

Nu är jag i Östersund och bloggar lite från mitt "hotell" på Kallkällvägen. Vi firar jul i Storåsen hos gammelmomma och gammelmoffa och där är också gammelmoster med familj, mormor, morfar, moster och så jag och mina päron då förstås. Hittills har julen förflutit himla bra - det är lite snöbrist förstås men i natt snöade det faktiskt några flingor. Igår var det julmiddag jag åt banangröt och de andra mumsade på massa delikatesser. Det var flera släktbesök och mycket kakor vad jag förstod. Jag kollade in Kalle Anka med morfar och på kvällen var det då dags för paketen, massor fina snören och härliga kartonger att "krafsa" på. Jag fick bl.a. div. kläder (t.ex. en myror i brallan body med myror på), haklapp (modell grisigt värre med rosa grisar på), nappflaska, klossar att leka med i badet och på land, armband, silversked. Mamma fick sångbok med medföljande cd med sånger på Härjedalska att sjunga för små sötnosar som mej - sug på den du farfar. Tusen tack för alla fina presenter!!! Efter paketöppningen var det ännu mer fika och sedan begav vi oss till gammelmosters place i Östersund där vi sover.

Idag, juldagen, har vi varit ute och gått promenad, fikat, druckit farsans dunderglögg (nä, inte jag och morsan men resten av gänget) spelat yatzy, plump och poängpoker. Mellan alla spel passade jag på att vila och sedan var det dags för traditionell juldagsmiddag med massa läckerheter - julbord först som förrätt och därefter tjälknöl till huvudrätt (majspuré till mej) och cheescake till efterrätt (banangröt för mej). Imorgon är det dags för en ny promenad och därefter Storåsenmästerskap i plump, den beryktade Annandagsplumpen. Jag tror att jag ska ta och vinna, "all in" säger jag bara och sopar banan med Greger och de andra!

God fortsättning på helgen önskar jag alla mina vänner!
Juliga och ljuvliga kramar från Hillevi, morsan och farsan

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Hillevi! Hoppas Du har det bra däruppe i norr. Här på Sjöhed hade vi jättefint väder med strålande sol både på julafton och juldagen och frost. Du får ta och visa bilder från din jul så att vi kan se dina trevliga släktingar på mors sida. Och från ditt dop!!! Hälsningar från oss alla i Harestad.

Anonym sa...

Hej alla i Harestad!

Vi tar massor med bilder som vi förhoppningsvis kan lägga ut vad det lider. Tack så mkt för doppresenten som fanns i Lilian och Bengts julkort - vi har inte öppnat det än. Imorgon ska vi åka tillbaka till Härjedalen, det ska vara dopsamtal med prästen på torsdag. Låter härligt med fint och frostigt väder. Här har det regnat och blåst idag - sådär tycker jag om det jämtländska julvädret!

Många kramar till er alla från hela familjen

Anonym sa...

Den där sångboken låter farlig. Den får din mamma nog inte igenom tullen när ni reser tillbaka till civilisationen.

Anonym sa...

Jag ska spela min nya cd med härjedalssånger på till dig farfar! Idag har jag också träffat prästen Marianne som ska döpa mig på söndag. Hon verkade snäll, morsan och farsan klarade "husförhöret" ;-) Vi bestämde psalmer, doptal och vilka texter förädrarna ska läsa.

Ha´de
Hälsar Hille i Härjedalen

Anonym sa...

Hur din pappa kunde klara husförhöret är en stor gåta. Men din mamma hjälpte väl honom precis som hon brukar göra. En CD med konstiga språk blir nog inte godkänd här. Jag har nog tillräkligt med bekymmer med brev som jag skriver till tidningen och som dom dårarana också publicerar. Å ha de själv dö. Vi i Port Moody.

Jempan sa...

Vad roligt det var att få träffa dig Hillevi! Anna och Helena berättade för mig att dopet var fint!
Jag är tillbaka i Falun och har börjat jobba igen..önskar att jag fick vara ledig lite mera
Kram på dig och hälsa mor och far