torsdag 4 januari 2007

Tillbaka på bloggen!

Hej på er alla mina läsare!

Nu har vi återvänt till Göteborg och datorn efter ett otroligt skönt jullov i Härliga Härjedalen och Jämtland. Det blev till och med lite snö lagom till mitt dop på nyårsafton och mamma och pappa hann med en skidtur. Moster blev så begeistrad att hon inte följde med oss tillbaka hem, hon ville åka lite mer skidor. Jag är ledsen att det blivit lite si och så med min bloggning "up north" men vi skyller på de allmänna kommunikationerna, datorerna i synnerhet. Nå ja - jag får väl ta en kort resumé av vad som hänt sedan julhelgen...


Men först en bild på mej när jag öppnar mina fina julklappar.
Den fina juldressen jag har på mig har jag fått av farfar och Claudette.


Tusen tack för alla fina julklappar!










Vi firade ju julen hos gammelmormor och gammelmorfar och här är en fyra generationer-bild på mej, morsan, mormor och dem. Den kommer nog att publiceras i media, typ Tidningen Härjedalen, Länstidningen och Östersundsposten ;-)







När vi kom tillbaka till Hede på tredje dag jul så var det dags för möte med prästen inför mitt dop på nyårsafton. Morsan och farsan klarade "husförhöret" galant, men så hade de också god hjälp av min gudmor Anna och mina faddrar Annika och Thomas. De valde tillsammans psalmer och texter som skulle läsas under dopet. Förutom att öva inför dopet hann vi med en shoppingtur i Vemdalen, promenader och många kafferep. Systrarna Jenny och Karin Beckman var och hälsade på mig, liksom Anna Halvarsson och Karin Nordstrand. Jag fick en jättego´mjukishund av Jenny och Karin. Sedan fick mormor och morfar öva på att passa mig medan morsan och farsan deltog i en bowlingturnering mellan Hede och Vemdalen. Jag tror det gick hyfsat både för dem och mig.




Dagen före nyårsafton satte det igång och snöa, det blev så där vintrigt, juligt vitt och fint som man bara kan önska sig. Hela familjen fixade under mormors ledning mat och tårtor till dopkalaset. Jag tog det mest lugnt och lekte med min polare morfar.








Kl. 16 när mörkret lagt sig lite lagom var det då dags för Nyårsbön med dop i Hede kyrka. Det var väldigt stämningsfullt och fint, ca. 30 personer i kyrkan. Mamma och mormor läste varsin bön, pappa läste evangeliet om Jesus och barnen, moster och Anna läste ur bibeln om dopets betydelse, Anna läste också en fin dikt "Till ett gudbarn" - sist men inte minst hade Thomas i uppgift att hälla upp vattnet i dopfunten. Prästen Mariann Nygren döpte mig och det gick jättebra, jag sa inte ett knyst på hela tiden - tagen av stundens allvar - men efter dopet somnade jag gott i Annas famn till orgelmusiken.

Efter cermonin i kyrkan åkte vi hem och firade mitt dop och nyårsafton tillsammans med gammelmoster Margareta och gammelmorbror Greger, Helena, Anna gudmor och Anna Halvarsson, Helena, Karin och Tobias och resten av familjen. Det bjöds på exotisk planka (banangröt) och smaskiga tårtor samt nåt bubbligt i glasen som visst skulle vara fint - champagne eller nåt. Jag försökte ivrigt sno åt mig ett glas - men tji fick jag och fick skåla i bröstmjölk.






Många fina presenter får man när man döps; böcker, musik, halsband, armband, pengar, bestick, silversked, lammfäll - Tack så jättemycket för allt!








Jag sov en stund på kvällen men vaknade lagom till tolvslaget som jag spenderade inomhus med mormor medan de andra sköt av rakteter och bomber utomhus.

På nyårsdagen gjorde jag en premiärtur i sparklåda - det är precis som det låter en liten låda som man kan ligga gott nedbäddad i medan morsan eller farsan kör spark så snön yr. Angenämn upplevelse, jag sov så gott! Mormor och morfar tog sig också en tur med mig medan mor och far åkte skidor.

Igår bar det av söderöver igen - det gick jättebra att åka, farsan kör så bra och morsan och Thomas är ungefär lika bra som jag på att sova - fast jag hörde nog att de prasslade med nåt godisaktigt där i baksätet...Efter 9 timmar och 15 minuter anlände vi till Hising Island igen, som välkomnade med blåst och regn - precis som vanligt alltså. Nu är det gott att vara hemma och idag har vi haft besök av Lisa f.d. Bohlin, numera fru Förstberg och hennes stora mage - där tvillingflickorna "Ada och Beda" bor. Spännande när de kommer i april!

Så, det var en liten redogörelse för jullovet! Nu lovar jag att uppdatera lite flitigare så att man inte måste skriva en roman varje gång ;-) (tur att jag har morsan som min sekreterare).

Kram på er!


5 kommentarer:

Anonym sa...

WOW!!! Så otroligt tjusig du är på korten. Du har antagligen fått ditt utseende från din Farfar.
Men nu är du i alla fall tillbaka i Götet så nu kan du slappna av och ta ut öronpropparna. Hoppas att vintern och våren går fort så att vi också får chansen klämma lite på dig när vi kommer och hälsar på. Vi kanske kan dansa små grodorna runt midsommarstången med dina kusiner i hindås när vi är där?

Anonym sa...

Men så söt du är! Kanske du och mamma har tid att luncha med mig i år då?? =) Kram Kram

Anonym sa...

Tja!
Ja det var ju fina bilder du och morsan hade lagt in. Ja förstår att ni saknade mig i bilen. Igår var vi hos Nordstrands och fikade, mycket trevligt! Idag har moster och Anna åkt utför på både Björnrike och Skalet, skoj! Imorn blir det nog en liten längdtur och sedan bär det av neröver! Vi ses snart!
Kramizar moster Annika

Anonym sa...

Stort grattis till att ha fått vatten på huvudet!
Hoppas vi kan träffas och busa snart. Men det måste tyvärr bli på en helg, för mamma ska tydligen jobba alla veckodagar numera...
Kram Kajsa

Anonym sa...

Tack tack för alla härliga kommentarer! Självklart ska jag dansa små grodorna med farfar o. co i midsommar (förhoppningsvis kan jag dansa då). 2007 är året då morsan och jag ska få till en lunchdate med Kattis - kanske nästa vecka!? Och jag vill ju jättegärna leka med Kajsa, vi är hemma i Götet på helgerna framöver. Morsan vill gärna sticka lite också (läs fika).
Kram tillbaka å moster, vi ses på söndag!