söndag 14 januari 2007

6 månader

och en dag. Vi hinner ju aldrig blogga på min månadsfödelsedag. Igår var det firande dagen lång, på förmiddagen tillsammans med gammelfarmor Lilly och gammelmormor Märtha och gammelmorfar Lennart. Farsan åkte till Kortedala och hämtade "gamlingarna" medan morsan och jag fixade fika. Det blev smarriga räkmackor och prinsesstårta till efterrätt (nä, den gjorde inte morsan hon köpte den från Idas café som är vår granne). Jättegott fika var det visst och jag fick (som vanligt när de fikar) banangröt som är min favorit. Nästan som prinsesstårta tror jag...
Det var i alla fall kul att få lite besök - har ju blivit en rätt så ensam vecka, bara jag och morsan och så regn varje dag = inte så mycket utflykter. Man kan säga att vi hade "after-dop" också eftersom jag fick doppresent-pengar och blommor och vi visade bilder och film på att jag verkligen är döpt. Nu förstod morsan vad man skulle med dopbeviset till, visa upp för dem som inte var med och bevittnade det hela.

På eftermiddagen tog vi en promenad och på kvällen kom moster och Thomas och fick sig en tårtbit och irish coffee. Till middag denna födelsedag fick jag kalvpuré, det var min första kötträtt - först tyckte jag inte om det alls men efter några skedar gick det ner ganska bra. Ska få resten på burken idag hörde jag. Idag har jag upplevt mitt första riktiga oväder också, eller upplevt och upplevt - det har varit storm med orkanbyar och det varnas på radio och TV att man inte ska ut om det inte är absolut nödvändigt. Alltså har jag varit inne och kollat ut genom fönstret på vajande flaggstänger och välta mattpiskar-ställningar. Inga direkta olyckor i vårt närområde vad vi har kunnat se. Morsan och moster tog sig t.o.m. en tur till Blomsterlandet på eftermiddagen, de skulle fixa lite blompyssel och då blåste det inte lika mycket heller. Det fick tydligen anses "nödvändigt" att ut och åka Fiaten till Backaplan för detta ändamål, men de kom i vart fall hem helskinnade med lite blomster och mindre stålar i plånkan. Däremot kunde moster och Thomas inte åka på ett dop för en liten Felix i Dalsjöfors, synd för dem - de har ju vanan inne med psalmer, bibeltexter och dopvatten nu...

En tråkig nyhet denna helg är att farmors hund Sune nu har gått till de sälla jaktmarkerna, han var väldigt gammal och orkade inte längre. Men jag träffade ju honom så sent som förra veckan och han var en väldigt snäll och go´hund tyckte jag. Har tydligen varit med en del och renoverat i vår lägenhet. Vi skickar "Salig Sune" och hans familj en tanke.

Ha det gott å håll i hatten!
Kram från en stor tjej

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att du får träffa dina äldre släktingar i mellanåt. Jag menar då inte jättegamla faster Lilian utan din pappas Farmor och Mormor.
Precis som du just gjorde uppe i den där norra delen av Sveriges geografi. Tråkigt att höra om Sune. Men det blir kanske snart en liten valp där (istället för Sune) som du kan busa med. Hoppas det inte blåser inne i lägenheten nu när det stormar så mycket. Men du kollade säkert inne från magen så att dom renoverade ordentligt så att du hade ett varmt och säkert ställe att bo på.