onsdag 17 januari 2007

"Bare bullan"*

* (Härjedalska för ngt som är väldigt bra, gött) var det hemma hos oss idag...Ute regnar och blåser det som vanligt så vi tog och hittade på en inneaktivitet - bullbak. Det var jätteskoj, i alla fall för morsan tror jag och farsan verkade nöjd med sin hemmafru och söta dotter när han kom hem. Jag sov under själva utbakningen men det luktade ju gott när jag vaknade - då satt morsan och mumsade bulle och drack kaffe och läste tidningen - så vi förstår inte vad det är folk klagar på; trista jobb, dåligt väder, trött på morgonen?! Re-la-la-laxa, det gör man ju för sällan alldeles för ofta. (inte vi alltså;-) ) Jo då - vi kom allt ut en sväng också - ända till Willys, 200 m. för att handla. Hela regnkitet på och håll i hatten!


Igår var vi på mamma-barn-gympan som har startat igen. Riktigt skoj att träffa gamla och nya polare igen, det är ju ganska många "bebisar" där nu, jag menar 2-3 månaders sådär, som typ ligger och sover hela halva passet (jag kanske inte ska säga så mkt själv, har ju också varit där ganska nyligen). Nu sitter jag minsann stadigt och kollar på när tanterna gympar. Inte för att jag förstår vad deras hopp och skutt ska va bra för - men det är ju skoj att träffa lite andra barn och byta lite leksaker. Efteråt blev det obligatorisk lunchdate på stan - en inte allt för obetydlig del i det hela om jag har förstått det rätt!?


Apropå lunch så käkar jag mer och mer för var dag - olika grytor och kompotter - kyckling, gris- och kalvkött har jag testat, grönsaker och inte minst mumsiga efterrätter som bananskrap och katrinplommonpuré - idag mest det senare eftersom min mage strejkar lite efter allt annat gött den fått i sig. Undrar just när kanelbulle kommer på menyn. Snart hoppas jag!


Nu hör jag att "grytan" förbereds för ett litet kvällsdopp - jag är inte badkruka längre, så det så!


Tjipp på er!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du é så sööööt i badet och så lik din faster. kram på dig. ps, Fasters bullar é goast

Anonym sa...

Låter som ni har det tjosan hos er. Man kanske skulle pensionera sig och flytta in? Man tycker ju liksom också om bullar och luncher på stan. Själv får man som bäst en macka från en bensinstation som äter medans man kör till nästa jobb. Jag får la ta å starta en fackförening och gå i strejk i mot mig själv. Då behöver jag ju inte gå till jobbet utan kan komma och hålla dig sällskap och så kan din mamma gå till jobbet så det blir slut på dom där latmaskfasonerna.

Jempan sa...

Hej du söta Hillevi! Först måste jag säga Grattis i efterskott på din 6 månaders dag!
Härligt att morsan din bakar bullar! Jag kan verkligen rekommendera kanelbullar och mjölk!
Jag har varit och fixat mina naglar så nu är jag så pimpinett så det är inte klokt!
Jag ska åka hem till Härjedalen imorgon andas lite härlig fjällluft!
kram på er

Anonym sa...

Hejsan Hillevi. Hoppas magen är bättre annars kanske lite bulldeg är bra,vad vet jag. Din fasters faster och Jonathan har varit i Kortedala idag och hjälpt farmor Lilly frosta av frysen. Jonathan och Du kanske också kan träffas på stan en dag för lunch, jag anmäler mig gärna som chaffis. Hälsa mor och far.

Hellenfrånfjällen sa...

Hej
En ny barnkammarbok är på väg mot Hissingen nästan lagom till halvårsdan.

Kramar

Anonym sa...

Jag saknade 'mamma-barn-gympan' idag, men det var lite svårt att få pappa att gå dit tyvärr. Vi fick gå till öppna förskolan 'Spira' istället och leka i den superhäftiga spegeln. Du borde kolla in den någon gång!
Kram Kajsa

Anonym sa...

Ha en härlig helg, det ska ju komma snö här på Västkusten... Är det inte Per, så är det regn... Var rädd om er! Kram Tant Kattis