söndag 28 januari 2007

Händerna i taket,

såklart - ska vi sätta hela kaklet - såklart. Min farsa börjar bli proffs på att sätta kakel nu, han har gjort det hemma hos oss och nu i helgen hos farmor och Roger. Det blev ett strålande resultat, vita fasade plattor som var lite avlånga, "tegelstuk" på plattsättningen om ni fattar. Morsan och farsan hade inte med kameran så vi kan inte visa resultatet på bloggen, men det får bli en hel köksbild en annan gång. Morsan tyckte dock att fogarna blev lite väl snygga, hon är kvalitetsansvarig och tycker att våra hemma inte är riktigt lika snygga även om de är helt ok.

Medan farsan och Roger jobbade gick jag, morsan och farmor på promenader - jättefint väder hade vi och det var nästan lite vår i luften idag med fågelkvitter och takdropp. Jag höll farmor sysselsatt och det gjorde morsan också eftersom hon skulle sy klart åkpåsen hon började på innan jul. Det började bli hög tid för den att bli klar om jag skulle kunna använda den...Efter många om och men så är den faktiskt färdig och ganska fin blev den - i alla fall om man vet hur mycket jobb hon lagt ner, tråcklat och sytt, klippt, sprättat och gjort om, bara för luvan inte direkt hade en funktionell passform. Mönstret härstammar från 70-talet och farmor, som är ett riktigt sy-ess, skyllde alla problem på det gamla mönstret. Hur som helst, den blir nog gossig att ha på sig när jag ska ut och åka vagn. Och det är ju alltid bra att få saker och ting färdiga. Nu har hon visst bara några stickprojekt kvar...(Ellen, din poncho borde vara klar nästa gång vi ses!)

I övrigt hörde jag hur de vuxna satt och surrade om att det skulle vara skoj att åka en vecka till Gotland i sommar. Både farmor o. Roger och m&p är visst väldigt förtjusta och pratar om att hyra ett hus där i augusti. Får väl kontakta tant Sara Hullegård för närmare information, undrar just hur det har gått med lägenheten i Stockholm som hon hade högsta budet på inför helgen?!

Imorgon ska vi en sväng till gammelfarmor Lilly som fyller 81 år idag - hurra hurra - vi ska visa henne framkallade kort och fika lite. Ska bli skoj, vi kan ju inte sitta här å uggla själva när vi haft så rolig underhållning hela helgen.

Ha det så gott alla mina läsare
kramar från en matglad gullunge

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade tänkt träffa er före sommaren!! hälsningar Ellen

Unknown sa...

Hejsan Hillevi!
Här kommer en hälsning från "tant" Sara i Stockholm som har jobbat på mässa hela dagen...Om ett par månader kommer jag till Göteborg och bor över en natt hos dig på Hising island. Då ska jag jobba lite på TUR-mässa och det och att få träffa dig och dina föräldra ser jag fram emot väldigt mycket!!

För övrigt så tror jag att du skulle gilla Gotland Hillevi, det är en underbar ö mitt ute i Östersjön. Fråga mamma och pappa vad man kan hitta på inne bland gränderna på St Hans till exempel...jag har hört att de bodde i ett väldigt rött rum där en gång.

Jag kollar gärna på något till er i sommar. Vad gillar du för boende? Sist hade jag bokat en rundtur till din mamma och pappa och nu tror jag nog att de vill vara still på ett ställe och göra utflykter med dig och visa allt vackert. Jag kan skicka broschyrer så kan ni börja kolla lite i lugn och ro.

Lägenheten som vi hade hösgt bud på lade de ut för visning igen och då stack den iväg över vår budget tyvärr. Men det kommer flera. Vi tänkte nämligen köpa en lite större lägenhet så du och dina föräldrar kan komma hit och hälsa på. Du har väl inte sett Stockholm än? Fråga pappa om det inte är lite finare här än i Göteborg...

Ha det bra, sov gott! Kram från Sara!

Anonym sa...

Ok Ellen, morsan är snart färdig med ponchon - ska nästan bara sy ihop den ;-)

Sara, skicka gärna lite broschyrer till oss - m&p snackar om att hyra ngn stuga/lgh - farmor hyrde inne i Visby av en som hette Persén förra gången så hon ska höra med honom också. Morsan ringer dig och snackar lite. Jo, jag kommer gärna till Stockholm - har ju tom haft en tröja som det stod sthlm på ;-)Pappa tyckte den var jättefin.

Anonym sa...

Hoppas du har en bra helg med mycket goda efterrätter som dina föräldrar bör ha ett stort lager av om dom är snälla. Visste du att din pappa kallade sig för Karlekung när han var ung och dum.
Nu är han ju inte så ung längre och hans namn bör ju nu istället bli Kakelkung eftersom han numera börjar bli känd inom den branchen.
Fast det låter ju lite likt kakelugn så jag vet inte om det passar. Hej så länge.