måndag 27 november 2006

Smakportioner

Ska man tydligen börja med i min ålder. Morsan och farsan har försökt i två dagar i rad nu, först blev det lite gröt och sedan lite potatismos - 1 tsk av varje ungefär. Jag tyckte att det var ganska spännande att smaka - men ville absolut inte svälja. Nä, tacka vettja bröstmjölk! M&p säger att de ska fortsätta tills jag lär mej svälja...nya rapporter om mina framsteg på gourmet-banan utlovas!

Några som gottat sig rejält är mina päron. I lördags var vi hemma hos Klara Östlund m. familj och där bjöds det smarrig oxfilé m. risotto. Efterrätten var morsans favorit - crème brûlé! Heja kockarna Johanna och Jonas säger vi och tackar för senast! Klara underhöll hela familjen och var även en riktigt bra "barnvakt" till mig, jag fick låna massor av roliga leksaker och sitta i hennes knä en stund.

Igår lämnade vi tillbaka vaggan till gammelfaster Lilian och Bengt - jag är numera så stor så att jag sover i kusinernas spjälsäng. L&B hade fått det jättefint i sitt hus som de rustat upp ute på Sjöhed. Tusen tack för lånet av vaggan - den var tip-top! Tänk att den hållt så länge, 12 barn har sovit i den, kusiner och kusinbarn...Apropå sova så är det läggdags för länge sedan. Jag har dock blivit en nattuggla som tycker att det är supertrist att sova. Då får jag "kvällsattacker" för att hålla mej och mina päron vakna lite längre...och en sådan är helt klart på g. nu.
Natti-natti!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Personligen tror jag att om din mamma hade mosat en pralin så hade du säkert svalt den utan krusiduller. Men när dom var så åpna och åt upp allihoppa själva så var hon ju tvungen att komma med bortförklaringar. Det är ju mjölk i Chocklad också så det går la bra med det.

Anonym sa...

Tur att inte farfar bor så nära så han kan chokladförgifta mig. Idag gick det riktigt bra med gröten, säkert en matsked slank ner. Potatis är lite mer svårmatat men skam den som ger sig.

kram!

Hellenfrånfjällen sa...

hallo medan alla pratar mat vill jag bara säga att jag försöker mig på din pappas recept med rödbeta, potatis och chèvre...får snart se resultatet.
Kram