måndag 27 augusti 2007

Kräftor och kladd

Hej på er!

Time flies när man har roligt...och det har jag ju när jag är hemma med min pappa. Morsan, hon har det väl roligt hon också - på sitt sätt - hon gillar ju att sitta och greja med papper, skriva på datorn och dricka kaffe och det är väl det som de pysslar med på kammarrätten om jag förstått saken rätt...gäsp!


Den första veckan med ombytta föräldraroller har förflutit finfint, alla är nöjda och det ligger ett romantiskt skimmer över vardagen med utrop som "åh vad gött det är att sitta och jobba i lugn och ro på kontoret" resp. "Åh va gött det är att vara hemma-man - sååå mycket roligare och mer stimulerande än domstolsarbete." Jag och farsan har haft tur med vädret och har varit ute en hel del - vi har även bekantat oss med öppna förskolan.


I lördags var det dags för den årliga släktbataljen i Harestad - nämligen farmor Lillys kräftskiva, som enligt tradition hålls hos Lilian och Bengt. Vi hade tur med vädret och kunde sitta ute och avnjuta de där konstiga, sticksiga, rosa, långa djuren. Jag höll mej till baguetter, köttbullar och melonbitar - mums! Tillställningen bjöd även på en hel del sånger, av varierande karaktär, många roliga barn och vuxna att leka med, Tobbes tipspromenad (som morsan och Lilian förövrigt vann!) portvinsspill, hundar, katter och många glada skratt. Vi ser redan fram emot nästa års exemplar av kräftskivan.




I söndags lekte jag lite med min kompis Klara och jag fick en dockvagn (sulky) i present av henne! Så nu är jag "stor tjej"- om inte annat är det bra när stora tjejer (läs Klara) kommer och hälsar på hos mej. Jag fick även låna en lära-gå-vagn som jag övar mej med för fullt. Om man blir trött kan man sätta sig i och vänta på skjuts.


Idag har jag varit hos doktorn på kontroll. Jag fick ok-stämpel i rumpan men mina päron ska laga lite godare (fetare) mat till mej för jag hade inte gått upp riktigt så mkt som jag kanske borde...Ingen fara dock, jag är ju en aktiv tjej som bränner en del energi. Nu vankas godsaker hela veckan, gräddstuvat och smörsås, fetmjölk och smör på riskakorna. Men mor och far ska försöka att inte trilla dit på min "diet". Här är förresten ett smakprov på hur det ser ut när jag får smör på riskakan!

Kladdiga kramar

3 kommentarer:

Anonym sa...

Secken bra doktor du har.Tänk om jag hade en doktor som sa att jag skulle äta lite mer fet mat.Nästan som i en dröm ju. Du får ta chansen nu när din mor fyller år snart. Hon gör skitgoa tårtor så då får du skynda dig innan din far stoppar i sig alltihopa.

Unknown sa...

Hej hopp!
Nu bär det snart iväg till Stockholm för mamma för där vankaste det Au pair träff i helgen. Det är 10 år sedan vi var i Bryssel och tog hand om barn där.

Dessutom kommer din mamma få ännu mera kräftor för imorgon är det kräftskiva på Drottningholmsvägen...

Ha en skön helg med pappa så tar vi hand om mamma i storstan.

Kram från Sara!

Anonym sa...

Jag hör att du inte verkar vara så förtjust i iden att åka med på cycklen och ha hjälm på dig. Jag förstår dig fullständigt med tanke på hur din pappa cycklar i mellanåt.De går la an så länge han cycklar och ramlar och slår i sitt eget huvud (ingen större skada där inte). Jag skulle då aldrig åka med honom. Tacka vet jag bilen. Mycket säkare. Åså behöver du ju inte ha den där varma grejen på huvudet som gör att man inte kan se hur galet han kör. Åså regnar det inte i bilen heller. Han vill la spara bensin så han kan köpa mera öl kan jag tänka. Å öl är inte nyttigt för honom för då blir han bara tjock. Så stå på dig. Nej,nej,nej till cyckeln. Ja till bilen.