tisdag 26 juni 2007

Här var det livat...

här var det glatt, här var det blommor i morsans hatt! I håret har vi i alla fall haft blommor, både morsan och jag - även om det bara fick vara en kort stund på midsommarafton för min del.


Vi har haft en fullspäckad vecka med canadabesök, midsommar, Skärhamsvisit, avslutning på Öppna förskolan och inte minst gu´mor Anna på besök i Götet. Jag har alltså haft mycket uppmärksamhet så idag var det faktiskt riktigt skönt att bara vara hemma och inne och leka "som vanligt".
I tisdags gjorde vi oss redo för farfar och Claudettes ankomst. Vi skulle möta dem på flyget - men tji fick vi (eller egentligen de) för det var visst strul så de kom inte förrän sent på kvällen och då hade välkomstkommittén dragit sig tillbaka och ätit upp Clo-clos födelsedagstårta. Nåja - vi fick den äran att ta hand om dem på torsdagen istället. Eftersom Claudette fyllt år (60) och morsan börjar känna sig lite till åren blev det en tur till Hagabadet där lyxig helkroppsrenovering stod på schemat för "tanterna". Under tiden hängde jag i Slottskogen med farfar och farsan. Efter lunch och shopping på stan for vi hem och lekte här. Dagen till ära hade jag iklätt mej lönnlövströjan och farfar passade på att ha på IFK-tröja när han var på hemmaplan.
Midsommarafton spenderades i Hindås, företrädesvis inomhus då regnet behagade ösa ner hela dagen. Detta hindrade oss inte att enligt tradition bygga midsommarstång och plocka blommor till kransar. Sedan blev det dans kring stången till farbror Fredriks munspelstoner. En ny tradition (p.g.a. C:s födelsedag) var sill med champagne, kanske inte en smaksensation men väl lyxigt tyckte i a f mina päron.
Efter den "blöta" midsommaraftonen bar det på midsommardagen av till Skärhamn där vi firade lite mer med mormor och morfar som nu anlänt för sommaren. Nu lyste solen och jag fick tillfälle att se på när hela släkten hjälptes åt att blåsa upp mitt badlandskap, nä - de hade ingen pump! Men se så fint det är...jag kan lätt konkurrera ut Skara sommarland i alla fall för de som är i min ålder.

Efter en skön helg så var det igår dags för mer aktiviteter i form av avslutning med dans, sång och inte minst glass på Öppna förskolan. Därefter styrde vi kosan mot Liseberg där farfar, Claudette och kusinerna höll hov. Jag testade ponnykarusellen två gånger och den var till belåtenhet. Likaså restaurangen Hamnkrogen där farfar bjöd på en utsökt middag!
Idag har vi varit inne för vädret har varit väldigt likt midsommaraftonens hällregn. Anna har dock agerat au-pair och hållt mej sysselsatt och morsan avlastad dagen lång. Nu är det visst dags för säsongspremiär för tisdagskvällarnas underhållning nr. 1 "Allsång på Skansen" tätt följt av "Midsomer Murders"..får se om det är lika sövande som Ernsts "Kirschen-stången" sommartorp!
Apropå Ernst - en av damernas i släktens favoriter - hälsar vi grattis till gammelmoster Margareta som fyller år idag!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja de va la änna tur att du fick höra på lite riktigt Svensk dialekt i några dagar för att inte tala om det vackra sjungandet. Se nu till att du tränar riktigt duktigt på Göteborgskan tills vi kommer tillbaka. Jag skall kolla in lite t-shirts och se om jag inte kan hitta en blåvit till dig.